Ještěd
Počet přístupových cest: 2
Délka, převýšení, průměrný sklon:
Via Křižany 10,6 km, 592 m, 5,4 %
Via Liberec 5,83 km, 415 m, 7,1 %
Ještěd z Křižan má 10,6 km a průměr 5,4 %, Ale první dva kilometry jsou skutečně zahřívací ve 3% sklonu, poté se utáhne na nějakých 7 %. Ve střední části stoupání se nachází také skoro kilometrová rovinka, kde je možnost se občerstvit. Po projetí serpentin se cesta ještě na cca 300 metrů srovná a jde se na finále. Z liberecké strany je Ještěd pravidelnější. První část má sklon lehce nad 6 %, následně se na Výpřeži ve výšce 770 metrů obě silnice spojí a jde se do náročného finále.
Puy de Dome
Počet přístupových cest: 1
Délka, převýšení, průměrný sklon:
Závěr: 4 km, 11,7 %, 468 m
celé: 14 km, 7,5 %, 1047 m
Tady bylo hledání podobnosti jasné – stejně jako obr z Auvergne se Ještěd tyčí nad hlavní městem regionu. Silnice na kopec navíc nevede pomocí serpentin, ale elegantně obtáčí vrcholový kužel. Oba kopce ho mají až záhadně podobný, přestože Ještěd není bývalou sopkou.
Slavné francouzské stoupání má podobný profil jako výšlap na Ještěd z Křižan. Po rozvážném startu přijde prostřední mírná pasáž, aby se to na závěr pěkně utáhlo. Finále Puy de Dome je přece jen výrazně náročnější než na Ještědu, protože poslední 4 kilometry mají průměr 11,7 %. Tolik Ještěd dosahuje možná na pár místech v maximech, ale jinak se tam sklon drží kolem 8 %.
My pojedeme trochu méně oblíbenou variantu výjezdu, která má ale kouzlo v tom, že nabízí trochu odpočinku. Oproti francouzskému stoupání má Ještěd výhodu také v tom, že na něj vedou právě dvě plnohodnotné varianty, kdežto plnotučný výjezd na Puy de Dome vede jedině z Clermont Ferrand.
Mount Ventoux
Počet přístupových cest: 3
Délka, převýšení, průměrný sklon:
Via Bedoin – 19,7 km, 7,9 %, 1553 m
Via Sault- 23,85 km, 4,9 %, 1162 m
Via Malaucéne – 18,75 km, 7,5 %, 1415 m
Ještě větším obrem než Puy de Dome je legendární Mount Ventoux. Kopec, jehož vrchol pokrývá měsíční krajina sutě a z dálky vypadá i v letních pařácích jako zasněžený, je skutečným monumentem.
Pro cyklisty je velmi atraktivní i tím, že na něj vedou hned tři silnice, a tak se nabízí výzva pro masochisty, aby zvládli tento těžký „trojkombinát“ o délce 136 km a převýšení 4443 metrů.
Nejoblíbenější cesta vede z Bedoinu. Na Stravě najdeme v tomto úseku už 252 tisíc záznamů! KOM drží Richard Carapaz, který to zvládnul za 57 minut. Tohle stoupání si můžete snadno vyzkoušet i ve svém pokojíčku, pokud máte chytrý cyklotrenažér. Nabízí ho spoustu tréninkových programů a zátěž je to opravdu dost podobná. Jde o docela pravidelný, ale prudký kopec s průměrem 8 %, nejtěžší místa se nacházejí uprostřed, kde si vychutnáte i třináctky. Závěr v měsíční krajině je společný s jednodušší trasou z města Sault. Cesta sice není extrémně prudká, ale vizuálně vůbec neubíhá. Vrcholová věž se přibližuje jen pomalu, a navíc cyklisty může zastavit i prudký vítr.
Z města Sault vede nejsnadnější cesta, jak dojet na vrchol. Průměrný sklon 4,9 % ovlivňuje mírná úvodní pasáž, což je ideální na rozjezd. Přesto má tahle silnice „jen“ 121 tisíc projetí. Třetí cesta z Malaucéne se blíží nejoblíbenější variantě. Rozdíl je hlavně v tom, že na vrchol přijedeme z druhé strany.
Dlouhé stráně
Počet přístupových cest: 2
Délka, převýšení, průměrný sklon:
via Uhlířská cesta: 12,7 km, 6,5 %, 828 m
via Hlavní silnice: 13,15 km, 5,4 %, 714 m
Porovnejme si Ještěd s ještě jedním českým monumentem. Dlouhé stráně nabízejí hezkou silničku, která vás dovede k nádrži na kopci – technickému divu. Stejně jako na Ještěd se nabízejí dvě varianty.
Při pohledu na mapu vás asi jako první zaujme cesta, která se odděluje od silnice 44 na Červenohorské sedlo. Přesto je tento 13kilometrový úsek s převýšením 714 metrů na Stravě méně populární než náročnější varinta přes Uhlířskou cestu.
Uhlířská cesta má 3900 zářezů a KOM tady nedrží žádný borec lokálního významu. Tobias Johannessen na letošní Tour de France dojel v etapách 3., 5. a 6., v celkové klasifikaci bral 30. místo. Jednu památku na své počínání nechal i tady. Ke zdolání Dlouhých Strání potřeboval 33 minut –podobně jako u snadnější varianty bývalý mistr maratonů horských kol Kristián Hynek.