Stihni nejvýhodnější startovné do 31. března! Registruj se

Zavřít infobar
21/2/2025

#DOSEDLA: Proč začít jezdit na silničce?

Jsme tu s novým seriálem, který poslouží začátečníkům a začátečnicím v silniční cyklistice – případně potenciálním nováčkům – jako všestranný guide. Poradíme, jak nejlépe zaplout do cyklistického sedla, abychom vás z něj třeba ještě letos mohli zvednout na monumentech Road Classics. Odstartujme zcela jednoduše: proč byste si měli začít tykat se silničkou? 

Autor
Autor: Road Classics 5 minut čtení
ROAD CLASSICS HUB Edukace Ostatní

Každodenní únik z města

Silniční cyklistika má oproti běhu jednu zajímavou výhodu: Na kole dojedeš dál. I když bydlíš v širším centru velkoměsta, během půl hodiny se dostaneš mimo hranice. Pokud víš, jakým směrem se vydat, můžeš rovnou vjet na místa, kam ruch velkoměsta nedoléhá a kde se nespěchá. Pro člověka žijícího ve městě je tak silniční cyklistika cestou, jak se skoro každý den dostat do míst, kde je klid a při víkendových výjezdech si může připadat, že je třeba někde na Šumavě. Podobně hezkých, ale ne tak známých míst nabízí Česká republika dost.

Svoboda pohybu

Tahle výhoda souvisí s předchozím bodem. Je jen na tobě, kdy, kam, případně s kým se vydáš. Kolo s sebou přináší skutečnou svobodu pohybu a za to, že dojedeš na nějaké krásné místo, nic neplatíš. Silniční cyklistika nepřináší jen sportovní rozměr, ale i objevitelství. Stačí si jen na mapě naklikat vysněnou trasu, mentálně a fyzicky se připravit a vyrazit.

Rychleji to na vlastní pohon nejde

Můžeš namítnout, že bike nebo gravel ti nabídnou ještě větší svobodu, protože se na nich dá jezdit i po lesních cestách. Ale jsou pomalejší. Věř, že pocit, kdy kolo jede z mírného kopečka padesátkou a ty jen příjemně přišlapáváš, poznáš jen na silničce. Silniční kolo je stvořeno k tomu, aby jelo kupředu bez nějakých velkých kompromisů, a tak tě nebude nikdy trápit, že bys můžeš být rychlejší.

A že může být i svobodnější varianta? Dejme si příklad: Chceš jet z Klínovce na Pálavu, což je nějakých 470 kilometrů. Představ si, že v sobotu v 8 hodin ráno sedneš na vrcholu Klínovce na silničku a vyrazíš. Pojedeš poměrně pohodovým tempem 25 km/h. Vydržíš jet tak celý den do sedmi večer s pauzou na oběd. Někde přespíš a ve stejném režimu v neděli dojedeš do Lednice.

Na gravelu nebo biku potřebuješ na tuto cestu minimálně tři dny, jedeš výrazně pomaleji a obtížněji hledáš ideální cestu mimo asfalt. Silnice zvýší tvůj akční rádius.

Parta a skupinové vyjížďky

Tady to je možná ten nejčastěji používaný argument. Silniční cyklistika otevírá novou úroveň, když vyrazíš s partou! V balíku jedeš výrazně rychleji s menším úsilím, ale i tak můžeš efektivně trénovat. Stačí jet vepředu opravdu naplno, pak si v závětří dalších jezdců trochu odpočinout a až na tebe vyjde tzv. špic, opět do toho pořádně šlápnout. Změna tempa je ten nejlepší trénink. A k zážitku z jízdy si navíc můžeš odnést nová přátelství.

Skvělé cvičení

Cyklistika je sport, při němž se vydá velké množství kalorií. Pokud jsi začátečník, tak je to kolem 500 kalorií za hodinu. Organismus trénovaného cyklisty pak dovede využívat energii i dvakrát rychleji. Za hodinu tak spálíš menu z fast foodu. Kvůli výdeji to ale neděláme.

Jízda na silnici ti umožňuje si nejlépe rozvrhnout trénink. Jak jsme říkali, nejefektivnější cestou, jak se dostat do dobré formy, je během jízdy měnit tempo. Na silnici si vybereš kopce, v nichž se do toho opřeš a relativně si odpočineš na rovinách. V terénu na horském kole se pořád mění zátěž, a tak není lehké si držet tempo, které si určíš.

Možnost se porovnat

Silniční cyklistika umožňuje porovnání i na dálku. Díky vymoženostem jako jsou měřiče výkonu dnes můžeme srovnat třeba jednoho cyklistu z Austrálie a druhého z Ameriky a určit, který má lepší výkonnost. I ty sám se můžeš při tréninku porovnat s ostatními třeba pomocí aplikace Strava.

A samozřejmě je tu možnost se porovnat přímo v závodě. Silnička nevyžaduje tak velkou technickou dovednost jako bike, a tak na ní může dobře závodit i ten, kdo na ní přejde třeba z jiného sportu. Který amatérský fotbalista by si nechtěl vyzkoušet trávník na stadionu Santiago Bernabéu? Cyklista si sport v místě, kde ho provozují největší hvězdy, může snadno vyzkoušet. Kopce Tour de France, nebo Giro d’Italia se otevírají hned, jak roztaje sníh a můžeš si je vyjet přímo v den závodu před profesionály.

V rámci možností šetrný pohyb

Na kole si únavovou zlomeninu jako při běhání nevyšlapeš. Cyklistika klade menší nároky na klouby a některé svaly, byť i tady platí, že všeho moc škodí. Na druhou stranu, pokud si dáš pozor, můžeš skoro eliminovat, že nebudeš moct jezdit kvůli zdravotním problémům. Cyklistika může být v tvém životě věčná.

Snadná údržba kola

Silniční cyklistika klade nejmenší nároky na údržbu kola. Ale zase to nepodceňuj. V praxi však platí, že se většinou po jízdě nemusíš o nic starat. Jednou za týden až dva dofoukni pláště. Pokud nejezdíš v dešti, stačí silničku jednou za dva nebo tři týdny důkladně umýt a namazat řetěz a zkontrolovat, jestli nemáš sjeté brzdové destičky. Bezpečnost je nejdůležitější.

Pokud budeš jezdit několikrát týdně, zhruba jednou za sezonu vyměníš pláště a řetěz. Před sezonou se vyplatí nechat zkontrolovat ložiska v servisu. Jsou to další součástky, které nevydrží věčně. Většinou se ale vrátíš z kola a budeš ho moct v klidu uložit na své místo.

To na biku, který projíždí blátem, je situace jiná a skoro po každé jízdě kolo potřebuje nějakou údržbu. Silnička tak šetří čas. A v tomto případě i peníze.