Stihni nejvýhodnější startovné do 31. března! Registruj se

Zavřít infobar
27/3/2025

#DOSEDLA: Čeká mě premiérová social ride

Novináři a tvůrci na Netflixu říkají, že silniční cyklistika je týmový sport. My víme, že na kole to každý musí odšlapat sám, ale ve dvou se to skutečně lépe táhne. Ještě lépe to jede, když máš kolem sebe celé hejno. Kde se k nějaké skupině přidat? A co vědět před první vyjížďkou? Tady jsi na ideálním místě!

Autor
Autor: Road Classics 4 minuty čtení
ROAD CLASSICS HUB Edukace Bezpečnost

Když jsme vytvářeli Road Classics, bylo naším cílem nejen pořádat závody, ale také stmelit jednu velkou partu lidí se společným zájmem. Protože všichni bydlíme v různých městech, nemůžeme jezdit vždy společně (k tomu máme naše monumenty). Existují však jednotlivé lokální kluby. V Praze, Brně a mnoha dalších městech fungují skupiny, které pravidelně pořádají vyjížďky. Vítaný je opravdu každý, i ten, kdo s cyklistikou teprve začíná.

Kromě našeho Hubu samozřejmě můžeš k hledání parťáků využít i sociální sítě. Na starém dobrém Facebooku existuje několik skupin, kde se můžeš s někým domluvit na společnou vyjížďku nebo se přidat ke skupině. Velkou komunitou je například Cyklistika pro radost.

Máme tu ale sociální síť přímo pro sportovce – Stravu. Ta tě bude motivovat k tomu, abys našel parťáky. Jednak ti navrhne sportovce, které pravděpodobně znáš, jednak nedávno představila funkci posílání zpráv parťákům, což umožňuje přímou domluvu ohledně švihu. Není divu, že se Strava ve svých ročních reportech chlubí rostoucím počtem skupinových aktivit.

V neposlední řadě na této platformě najdeš množství klubů, jako je náš Road Classics. Tyto kluby nepořádají závody, ale zaměřují se na vyjížďky. Vyjížďky najdeš ve složce Events, kde uvidíš i seznam účastníků. Organizátoři se zpravidla snaží brát ohled na všechny a vytvoří „pomalou“ a „rychlou“ skupinu, aby si jízdu užil každý.

Pražským epicentrem vyjížděk je Ski a Bike Centrum Radotín, které najdeš hned vedle radotínského vlakového nádraží v areálu unikátní Vindyšovy továrny. Z tohoto bodu se velmi snadno a rychle dostaneš na místa cyklistům zaslíbená, aniž by tě čekal "boj" s hustou automobilovou dopravou. 

Proč jezdit ve skupině?

Nejpopulárnějším důvodem je to, že cesta ve skupině daleko rychleji ubíhá. Fakta hovoří jasně – při jízdě v háku šetříš zhruba 30 % energie. Pokud s tebou vyjede 10 dalších lidí, dostaneš se na tzv. špici (čelní pozici, kdy udáváš tempo) jen na zlomek trasy. Zbytek cesty budeš šetřit síly.

Na druhou stranu, pokud si chceš na kole pořádně zatrénovat, na špici se do toho můžeš pořádně opřít a v závětří zkonsoliduješ síly a můžeš to při dalším střídání zase rozbalit.

Jízda ve skupině je nesmírně motivující. V kopci se výhoda jízdy v háku ztrácí a ukáže se skutečná úroveň jednotlivých cyklistů. Skoro nikdo nechce být ten, na koho se bude na kopci čekat, a tak se všichni snaží víc, než když jedou sami.

Když se ti nechce vyjet, pomůže ti už samotná motivace, že máš s někým sraz a někdo tě očekává. To pak rázně umlčí výmluvy na únavu nebo riziko deště.

Znáš základní gesta?

Gesta jsou základním pilířem bezpečnosti při jízdě na kole, a to nejen silničním. Při skupinové vyjížďce jejich důležitost exponenciálně roste. Pokud patříš v silniční cyklistice mezi nováčky a ohledně ukazování neoplýváš jistotou, zeptej se před startem ridu zkušenějších parťáků.

Tématu cyklistických gest jsme se věnovali v SAMOSTATNÉM ČLÁNKU, čili se podívej, jak své kolegy a kolegyně upozornit na díru na silnici, překážku v cestě nebo nutnost zastavení.

Má jízda ve skupině svá úskalí?

Jasně. Skupina většinou dopředu určuje trasu. Nemůžeš si tak délku a směr cesty přizpůsobit podle svého gusta. Často se tak stane, že ujedeš o pár kilometrů víc, než bys jel sám. Skupina cyklistů navíc může působit jako rudý šátek na řidiče.

Ve skupinách jezdíme většinou ve dvojicích. Důvodem není jen to, že si můžeme povídat (i když je to příjemný bonus), ale především zkrácení skupiny. Skupina 12 jezdců jedoucích za sebou může mít 40 metrů na délku, což vyžaduje od aut mnoho prostoru na předjíždění. Při uspořádané jízdě ve dvojicích je to více než dvakrát méně.

Profesionálové jezdí těsně u sebe, aby zabírali méně prostoru a zároveň měli co nejefektivnější jízdu v háku.

Jízda ve skupině má svá pravidla a je důležité myslet na ostatní. Jak jsme si ale už řekli, lidé z komunit většinou rádi uvítají i učenlivého nováčka a vše mu vysvětlí.

Sesednutím z kola to nekončí

Velkým benefitem skupinových vyjížděk může pro leckoho být, že po ujetí naplánované trasy se často neodebíráš domů, ale ještě tě čeká „došlapná“. Společné posezení u dobrého jídla, zákusku, drinku či piva, případně sledování sportovních událostí nebo pohodové rozebrání nejen cyklistických témat umocní zážitek z celého dne a budeš se chtít na social rides vracet častěji.