Dlouhá vyjížďka začíná už snídaní. Rozhodně není dobrý nápad jíst těsně před jízdou a rovnou skákat na kolo. Ráno vstaň alespoň hodinu a půl před výjezdem, ať máš čas se připravit. Nebudeme ti předávat přesný dietologický rozbor, ale budeš potřebovat dost sacharidů a trochu bílkovin. Podobná situace nastává, když vyrážíš na kole po obědě. Pokud vyjíždíš odpoledne, kdy už za sebou máš více chodů, hlad přijde o něco později než dopoledne.
Kdy si vzít ionťák?
Iontový nápoj ti pomůže snadno doplnit cukry, které spaluješ při vysokém výkonu. Není tedy potřeba vždy. Připrav si ho v případě, že tě na trase čekají dlouhá stoupání, aby ti pomohl rychle doplnit energii. Samozřejmě si ho vezmi i na závod nebo intenzivní trénink. Na jízdy v mírném tempu ale není nutný, klidně si vezmi vodu nebo jakýkoliv jiný nápoj, který ti vyhovuje.
Nauč se jezdit jednou rukou
Jakmile získáš cvik v jízdě jednou rukou, můžeš se během jízdy napít a nemusíš zbytečně zastavovat kvůli snězení tyčinky. Tuto dovednost si osvojíš postupně. Zkus to nejdříve na rovné cestě bez zatáček, ať získáš jistotu. Později se ti bude hodit umět jezdit i bez držení, díky čemuž si můžeš třeba sundat vestu. Při jízdě ve skupině se ti to bude velmi hodit.

Kdy jíst a pít za jízdy
S pitím je to jednoduché. Poučky říkají, že pít by se mělo několikrát za hodinu po malých doušcích, díky čemuž se vyhneš pocitu sucha. Pít můžeš při jízdě po rovině, z kopce nebo do mírného kopce. Stará poučka říká, že by se nemělo pít na špici, ale to platí hlavně při závodě – soupeři by ti mohli snadno nasadit k trháku. Za hodinu se doporučuje vypít alespoň jeden bidon, při horku pak dva.
S jídlem je potřeba přemýšlet. Vyplatí se najíst pár kilometrů před dlouhým stoupáním, ať můžeš v kopci čerpat energii. Ve stoupání pak už spíše jen pij, případně si ve velmi dlouhých kopcích dej gel.

Tyčinky, gely, ovoce nebo snad houska?
Na většinu vyjížděk se ti vyplatí vozit sportovní tyčinku. Energii ti samozřejmě dodá i sušenka, ale mysli na to, že čokoládové se ti v dresu roztečou. Levnou alternativou jsou sójové suky.
Gely mají výhodu, že se nemusí kousat a pozřeš je podobně jako pití. Jsou samozřejmě dražší, a není nutné to s nimi přehánět. Jeden můžeš vozit jako záchranu, když cítíš, že ti dochází energie. Pestrou nabídku gelů má i výživový partner Road Classics Enervit. K tomu si můžeš vzít tabletu hroznového cukru, která ti dodá palivo na pár minut. Během jízdy můžeš přidat i trochu ovoce, vhodný tvar pro umístění do kapsy dresu mají banány.

Pokud vyrážíš na celodenní výlet, klidně si připrav obloženou housku. Namaž ji silnou vrstvou másla – jednak ti dobře sklouzne do krku, druhak je tuk skvělým palivem na dlouhé vzdálenosti. I profíci dříve jedli housky s máslem a marmeládou.
Kdy na kafe?
Kdykoliv se ti chce! Otázkou spíše zůstává, kde zastavit. Bohužel ještě neexistuje cyklomapa vhodných kaváren, ale nějakou určitě najdeš. Spousta cyklistických part se navíc spojuje s kavárnami u oblíbených cyklotras – koukni do naší sekce KOMUNITA.
Pokud chceš doplnit vodu a zásoby jídla, dobře ti poslouží benzinové stanice. Nakoupíš v nich rychleji než v běžných obchodech, byť s přirážkou. Na druhou stranu nebudeš muset odjíždět ze silnice a vždy můžeš platit kartou.
Kromě kávy doporučujeme dát si i kus dortu nebo něco sladkého. Nejenže je to příjemná odměna, ale také doplníš energii na další jízdu. Díky pauze bude mít tělo čas stravu alespoň částečně strávit.
Jídlo si připrav podle toho, jak daleko a jak dlouho pojedeš. Pokud plánuješ strávit na kole celý den, určitě si naplánuj zastávku na odpočinek a doplnění zásob. Cyklistika není jen o nahánění průměrné rychlosti!
